Kompetencehjul

Bøgebladets arbejde med Kompetencehjulet

I Kolding Kommunes daginstitutioner, arbejder pædagogerne databaseret og målrettet med det enkelte barns trivsel og udvikling.
Dette kræver at barnet iagttages i forskellige situationer, således at pædagogerne har et grundigt kendskab til barnets relationer og kompetencer indenfor de forskellige udviklingsområder.
For at sikre kvalitet, systematik og overblik anvender institutionerne forskellige redskaber til dette; blandt andet Kompetencehjulet.

I Bøgebladet udarbejder og opdaterer vi kompetencehjul af det enkelte barn hver 6. måned.
Kompetencehjulet anvendes som et ekstra redskab til at synliggøre det enkelte barns kompetencer og ressourcer inden for forskellige udviklingsområder.
Kompetencehjulet tydeliggør barnets nærmeste udviklingszone, og herfra tilrettelægges arbejdet med det enkelte barn.

Pædagogerne får ligeledes et overblik over, hvilke områder det enkelte barn kunne have udfordringer på.
Udfra dette udarbejdes eventuelle handleplaner over den pædagogiske indsats med barnets udvikling, som ligeledes evalueres min. hver 6. måned.
Kompetencehjulet er ligeledes et redskab til sprogvurdering af barnet, som er med til at give pædagogerne et overblik over, hvilken sproglig indsats barnet skal have.

Forældre skal altid oplyses om, at der udarbejdes kompetencehjul for deres barn og de har ret til at få materialet udleveret.