Underretningspligt

Overgrebspakken

Siden d. 1. oktober 2013 har overgrebspakken været i kraft og har medført en skærpelse af af indsatsen overfor børn og unge, der mistænkes at være udsat for vold og/eller seksuelle overgreb.

Overgrebspakken har til formål at beskytte børn mod overgreb end tidligere.

Alle dagtilbud har pligt til at underrette kommunen ved mistanke om overgreb af enten voldelig eller seksuel karakter.

Har pædagogerne mistanke om at dette skulle foregå, eller fortæller et barn at det bliver slået, har pædagogerne derfor pligt til at underrette kommunen. Pædagogerne må ikke informere forældrene om underretningen inden den sendes, at hensyn til barnet.
En socialrådgiver skal vurdere underretningen indenfor 24 timer og derefter afholde en børnesamtale med barnet, for derefter at kontakte forældrene.