Naturinstitutionen

Bøgebladet - naturglade børn, der gror og får venner!

Hvis dit barn kan lide at være meget ude og lege i naturen, så er Naturinstitutionen Bøgebladet det rette sted. Fra starten af 2020 påbegyndte institutionen arbejdet med fokus på natur og udeliv, samt kursus mod at blive en "friluftcertificeret daginstitution".

Hvorfor er natur og udeliv godt for børn?

• Børnene får muligheder for at bruge kroppen - motorikken og udholdenheden styrkes.
  • Børnenes nysgerrighed, fantasi og kreativitet styrkes.
  • Børnene får lettere ved at koncentrere sig og sidde i ro.
  • God motorik har indflydelse på andre områder, så som; sproget samt sociale-og personlige kompetencer
  • Børn med god motorik får lettere ved indlæring senere i livet.
  • Børnenes sanser styrkes, samt balancen.
  • Rum og plads til alle børn.
  • Børnene opnår viden og naturen og årets gang.
  • Børnene får mulighed for at eksperimentere med naturfænomener, og opnår erfaring med årsag, virkning og sammenhænge. Herigennem en begyndende matematisk opmærksomhed.
  • Undersøgelser viser, at børn som færdes meget i naturen er mindre syge.

I Bøgebladet prioriterer vi udendørs aktiviteter, som både foregår på ture og husets legeplads.
Vi har egen bus 3 uger hver måned, hvilket betyder gode muligheder for at komme ud i naturen.

Nogle favorit steder for os at besøge er bl.a.

• Marielundskoven
  • Houns Odde
  • Geografisk Have
  • Skibelund

Cykler
Vi har 2 lad cykler, med plads til 4 børn hver.
Disse cykler benytter vi ligeledes til at nå vores udflugtsmål.

Den uge vi ikke har bussen til rådighed, er der mulighed for at vi benytter os af offentlig transport, eller går på ture.
Her går turene bl.a. i det vi kalder "Lilleskoven" samt andre spændende lokale steder.

Er vejret ikke til at spise ude i, har vi forskellige udflugtsmål med mulighed for indendørs spisning samt selv bygge læ.

Certificeret friluftsinstitution
I samarbejde med Vends Naturskole, påbegyndte vi i marts 2020 uddannelse for hele personalegruppen.

Fordele ved at blive friluftscertificeret er:

• Vi opnår viden om hvorfor og hvordan motorik, natur og friluftsliv er med til at udvikle børn både mentalt og fysisk.
  • Vi skal udvikle og kvalificere det pædagogiske arbejde med motorik, natur og friluftsliv.
  • Børnene får større mulighed for at bruge alle deres sanser i naturen.

Personalet efteruddannes i:

• Børns motoriske udvikling
  • Natur, sanser og læring
  • Basis friluftsliv
  • Udendørsmiljøer, der opfordrer til udfordrende leg
  • Årstidsvarierende natur- og friluftsaktiviteter