Opstart og overgange

Den gode opstart

Naturinstitutionen Bøgebladet har en vuggestueafdeling med plads til 30 børn fordelt på 3 stuer og en børnehaveafdeling med plads til 51 børn fordelt på 3 stuer.

Inden opstart i vuggestuen eller børnehaven modtager I forældre et brev i e-boks fra institutionen.
I brevet er der information om hvilken stue jeres barn skal gå på, samt et telefonnummer I skal ringe på, til aftale af besøg hos os.
Aftalen for indkøring vil typisk være at:

• Besøge jeres barns kommende stue og få en snak med en pædagog derfra. Her vil I aftale hvordan barnets første dag skal være, samt få en rundvisning i huset.
  • Komme på besøg med jeres barn første dag, og aftale rammerne nærmere for barnets indkøring.
  • Vi foreslår at I besøger institutionen med jeres barn nogle gange. Alt efter hvor tryg Jeres barn er, kan I forældre gå en tur og komme tilbage efter barnet igen.
  • Den specifikke indkøring aftales mellem forældre og den pædagog der vil stå for indkøringen af jeres barn.
  • En blid indkøring, som altid vil være at foretrække for jeres barn og jer. Dette er dog ikke altid muligt, så her er vi behjælpelige med en løsning for at kunne støtte både jeres barn og jer på den bedste måde.

Fra vuggestue til børnehave

Børnene i vuggestuen bliver automatisk tilbudt overflytning til børnehaven, når de er ca. 3 år.
Overflytningen er afhængig af, hvornår det enkelte barn er parat, og ledige pladser i børnehaven.

Vi sørger for at barnet får en god start i børnehaven ved at:

• Børnehavepersonalet kontakter vuggestuen, når tiden nærmer sig
  • Vuggestuepersonalet og barnet besøger børnehaven flere gange
  • Når barnet er parat, besøger det børnehaven selv, hvor det leger og spiser med
  • Både vuggestue- og børnehavepersonale deltager i overleveringssamtalen med Jer